Indsæt et afkrydsningsfelt i Excel: Flueben i Excel (2024)
Hvis du skal indsamle informationer fra brugere, skabe et hurtigt overblik eller oprette dynamiske funktioner, er et afkrydsningsfelt i Excel en oplagt mulighed.
Brugervenlig, intuitiv og nem at arbejde med. De fleste ved hvad et afkrydsningsfelt er ✅
Men vidste du hvor nemt det er at oprette et afkrydsningsfelt i Excel? Læs med herunder, så gennemgår vi hvordan de hurtigt og nemt oprettes.
Hent vores øvelsesfil her, og prøv selv at tilpasse afkrydsningsfelterne 👀
Det lærer du!
Indsæt afkrydsningsfelt (checkbox)
For at kunne indsætte et afkrydsningsfelt i Excel, kræver det at man først tilføjer ‘Udvikler’ fanen i menubjælken.
Hvis du allerede kan se ‘Udvikler’ fanen, kan du springe dette trin over ⏭️
Gå til Excel indstillinger under ‘Filer’ I øverste venstre hjørne, og derefter ‘Indstillinger’ nederst til venstre.
I det nye vindue vælges ‘Tilpas båndet’ og der sættes flueben i ‘Udvikler’.
Vi er nu klar til at oprette afkrydsningsfelterne.
Under ‘Udvikler’ fanen vælges ‘Indsæt’ og herunder ‘Afkrydsningsfelt’.
Klik derefter et sted i dit regneark, og et afkrydsningsfelt med navn vil vises.
For at ændre navnet og rykke det, kan du højreklikke på feltet.
Du har nu indsat et afkrydsningsfelt, der hjælper med at give overblik og visualisere dine data.
Du er i princippet færdig nu, men hvis du vil se hvilke funktioner man kan benytte med afkrydsningsfeltet, så læs videre!
Link afkrydsningsfelt til celle
Det er muligt at forbinde afkrydsningsfeltet med en bestemt celle, hvilket kan være særligt brugbart. Lad mig give et eksempel.
Vi har herunder en oversigt over salg i fem forskellige lande. For at hurtigt kunne danne et overblik over det totale salg af en bestemt gruppe, kan vi benytte afkrydsningsfelter og funktionen ‘SUM.HVIS’.
Det totale salg udregnes baseret på de lande hvor afkrydsningsfeltet er markeret ud fra. I eksemplet vises det totale salg for Sverige og Finland.
For at forbinde med en celle kan du højreklikke på afkrydsningsfeltet, og vælg ‘Formatér kontrolelement’. Klik derefter over på fanen ‘Kontrolelement’.
I vinduet kan du under ‘Cellekæde’ vælge et tomt felt som feltet så forbindes med.
Når feltet er forbundet, vil det give en SAND/FALSK værdi til cellen, afhængigt af om der er sat flueben i afkrydsningsfeltet.
Denne SAND/FALSK værdi skal vi nemlig bruge til vores SUM.HVIS funktion, som vist i eksemplet.
Funktionen er som følgende:
=SUM.HVIS(D2:D6;”SAND”;B2:B6)
Det totale salg udregnes nu ud fra de felter der er markeret ✅
Automatisk formatering baseret på afkrydsningsfelter
Når afkrydsningsfeltet er forbundet med en celle, er der mange muligheder for at indsætte forskellige regler for formatering.
Det kunne eksempelvis være, at man gerne ville have en mere visuel formatering ved at give en grøn farve til de valgte lande, som i eksemplet herunder.
For at tilføje denne regel:
1. Vælg landende i felterne A2:A6.
2. Under fanen ‘Hjem’ vælges ‘Betinget formatering’ og herunder ‘Ny regel’.
3. Under regeltype vælges ‘Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres’
4. Under ‘Formatér værdier, hvor denne formel er sand:’ skriver vi ‘=D2=SAND’. Dette betyder, at reglen kun tilføjes når værdien er ‘SAND’.
5. Til sidst vælges ‘Formater’, og den ønskede farve vælges som baggrund under ‘Fyld’.
De valgte celler er nu markeret med en grøn baggrundsfarve 👍
Formater dine afkrydsningsfelter
Det er også muligt at formatere dine afkrydsningsfelter, og få dem til at se lidt smartere ud.
Det kunne eksempelvis være, at man gerne vil have en bestemt farve eller kant på navnet.
1. Højreklik på afkrydsningsfeltet og vælg ‘Formatér kontrolelement’
2. Under ‘Farver og linjer’ kan feltet tilpasses efter behov.
Afslut med OK, og du har nu et formateret afkrydsningsfelt. Sejt, ikke? 😎
Afslutning
Godt arbejde! 💯
Du har nu lært hvordan man opretter afkrydsningsfelter i Excel.
Du kan tilmed tilpasse afkrydsningsfelterne, benytte formateringsregler og tilknytte dem til celler, så de kan benyttes i funktioner.
Afkrydsningsfelter er perfekte til fx tilbudsberegnere, hvor du skal gøre det nemt fx for en sælger at vælge tilvalg og konfigurere det der sælges.