Sådan laver du en formular i Microsoft Excel på 2 minutter (2024)

Skal du indtaste mange data i et Excel ark, men ved ikke helt, hvordan du nemmest griber det an? 😕

Så er en formular smart, da den gør dataindtastning nemt og hurtigt, så du undgår fejl.

Følg med her og lær, hvordan du laver en formular på blot 2 minutter 👇

Hvad er en formular?

En formular er en måde, hvorpå du kan tilføje data til et datasæt ved hjælp af præ-definerede felter.

Det er smart, hvis der ofte tilføjes data til et ark, da det minimerer risikoen for fejlindtastninger.

Tag f.eks. denne oversigt over medlemmer i en forening:

Eksempel på datasæt

I stedet for manuelt at skulle indtaste samtlige oplysninger i de rigtige felter og risikere at indtaste noget det forkerte sted, kan jeg i stedet bruge en formular, som ser sådan her ud:

Eksempel på ny formular

Det sparer både tid og besvær, så lad os straks hoppe videre til, hvordan du laver en ny formular ✨

Tilføj formular-indstillingen til hurtig adgang

Før vi kan tilføje en ny formular, skal vi have funktionen tilføjet i værktøjslinjen øverst i regnearket. Det er den nemlig ikke som udgangspunkt.

Højreklik på et af ikonerne i båndet “Hurtig adgang”, som er den grønne stribe allerøverst i dit Excel ark, og vælg “Tilpas værktøjslinjen Hurtig adgang…”:

Højreklik på et ikon i fanen hurtig adgang i dit regneark

Fra drop down-menuen “Vælg kommandoer fra” skal du vælge “Alle kommandoer” for at se den fulde oversigt.

I dialogboksen rul ned og find “Formular”, klik på “Tilføj” og derefter OK:

Indsæt formularindstillingen via dialogboksen

Nu er formularindstillingen tilføjet til hurtig adgang værktøjslinjen øverst i højre side:

Formularindstillingen ligger nu tilgængelig øverst

Sådan bruger du formularen

Okay, nu er vi klar til faktisk at lave og bruge vores formular ✨

Trin 1: Klik på formular-ikonet

Vælg en hvilken som helst celle i dit datasæt, og klik på formular-ikonet:

Klik på formular-ikonet i dit regneark for at fortsætte

Nu vil en dialogboks poppe op.

Det kan være, at der allerede står oplysninger i formularen – det er de data, du allerede har indtastet, hvis du har nogle.

En enkelt dialogboks popper op med din formular

Trin 2: Klik på “Ny”

For at indtaste nye data, klik på “Ny”:

Tryk på "Ny" for oprettelse af ny data

Trin 3: Indtast dine data

Nu kan du indtaste nye data i din formular ved at udfylde felterne:

Du kan nu indsætte nye data via formularen

Når du klikker på “Luk”, “Ny” eller taster ENTER, vil de blive tilføjet til dit regneark:

Dine nye data er nu indsat i dit regneark

Mega smart, ikke? 🤩

Navigér i dine data

Hvis du har et stort datasæt, kan det være tidskrævende manuelt at skulle rulle igennem dem for at finde det, du skal bruge – f.eks. for at rette det til.

Du kan heldigvis sortere på bestemte kriterier ved at bruge din formular – det sparer dig både for tid og besvær 😎

Du kan faktisk navigere, redigere og slette dine data uden nogensinde at forlade formularen.

Åbn først formularen ved at klikke på genvejen:

Klik på knappen med formularikonet

Du kan nu springe videre til næste linje eller gå tilbage til forrige ved at bruge “Find forrige” og “Find næste” i formularen:

Brug "Forrige" eller "Næste til at navigere i tilgængelig data

Hvis du vil rette i dine data, gør du bare det direkte i formularen og trykker ENTER for at gemme.

Hvis du fortryder din indtastning og endnu ikke har gemt dem, kan du gå tilbage til udgangspunktet ved at trykke “Gendan”:

"Gendan" fortryder din indtastning

Find bestemte data

Du kan finde bestemte data med bestemte kriterier ved at klikke på “Kriterier” i din formular:

Klik på "Kriterier" i højre side

I stedet for at bladre igennem alle datalinjer for at finde det, vi leder efter, kan vi søge på et bestemt kriterium i den tomme dialogboks, der dukker op:

Angiv de kriterier, du vil søge på

F.eks. vil jeg gerne se alle, der besidder stillingen “Konsulent”.

Her skriver jeg “Konsulent” ind i feltet “Stilling” og trykker ENTER:

Angiv de kriterier, du vil søge på, og tryk ENTER

Nu vil de data, der matcher dine kriterier, blive vist i din formular:

Nu vil data, der matcher din søgning, dukke op

Slet data

Du kan også slette data direkte i din formular.

Find blot den datalinje, du vil slette, og klik på “Slet”:

Fremgangsmåde for at slette data

Afslutning

Godt gået! 💪 Du har nu lært at bruge formularfunktionen i Microsoft Excel!

Formularer er især brugbare ved dataindtastning, og når du har at gøre med større datasæt ad gangen.

Formularen gør dataindtastning nemt og hurtigt og forhindrer, at noget indtastes i de forkerte felter 💡

Det er blandt andet smart i tilbudsberegnere, produktkonfiguratorer, og lignende systemer hvor der nemt skal kunne vælges til- og fravalg.