Sidetal i Excel: Indsæt, rediger, og slet sidetal (2024)

Sidder du med et langt regneark, som du ønsker at printe, men er bange for ikke at kunne holde hoved og hale i det hele? 🖨️

Så er sidetal uundværlige for at kunne holde orden i sagerne.

Læs med og lær, hvordan du indsætter sidetal i Excel ark på ingen tid 👇

Indsæt sidetal

Hvis du vil have sidetal på dit regneark, når du printer det ud fra Excel, kan du tilføje sidetal ved hjælp af sidehoved og sidefod.

Det er en kæmpe fordel at kunne indsætte sidetal i dit regneark, hvis du ofte har gang i større regneark og har brug for at holde styr på dine data.

Du kan både indsætte sidetal, hvis du har et enkelt ark eller flere regneark i din projektmappe.

Fremgangsmåden er den samme, så lad os bare springe ud i det 💪

Trin 1: Vælg fanen “Indsæt” og “Sidehoved/sidefod”

Åbn først den projektmappe, du ønsker at tilføje sidetal til.

Vælg fanen “Indsæt” øverst i menulinjen:

Vælg fanen "Indsæt"

Herefter skal du finde “Sidehoved/sidefod”-knappen ude til højre under sektionen “Tekst”:

Klik på "sidehoved og sidefod"

Nu åbnes dit regneark i “Sidelayout”-visningen, hvor du kan tilføje sidehoved og sidefod med dine sidetal.

Trin 2: Klik på “Sidehoved”/”Sidefod”

I sidelayout-visningen vil der fremgå to felter med hhv. sidehoved og sidefod i toppen og bunden af visningen:

Tilføj sidehoved eller sidefod ved at klikke i et af felterne

Klik i “Tilføj sidehoved”-feltet, hvis du vil have dine sidetal øverst på dine printede ark, eller klik på “Tilføj sidefod”-feltet, hvis du vil have dine sidetal nederst på dit printede ark.

Ofte findes sidetal nederst i et dokument, så i dette eksempel vælger vi “Sidefod”, men det er selvfølgelig helt op til personlig præference.
Kasper Langmann, Partner i Proximo

Når du klikker et vilkårligt sted i feltet, vil du kunne vælge at indsætte tekst i venstre, midten eller højre sektion af arket. Tryk i det felt, hvor du vil have dine sidetal – i dette tilfælde sætter vi dem i vores midtersektion:

Klik i feltet for at tilføje sidenumre

Trin 4: Klik på “Sidetal”

For at indsætte sidetal i dit regneark, klik på “Sidetal” i menuen øverst:

Klik på "Sidetal"

Nu vil teksten “&[Side]” blive indsat dér, hvor du holder din markør:

Sidetallet vil automatisk blive tilføjet

Excel vil nu automatisk tilføje sidetallet, når du printer det ud.

PRO TIP

Bemærk, at sidetallene kun vises i sidelayout-visningen og ikke i dit regneark, når du arbejder i det.

Hvis du vil tjekke, hvor mange sider du har, eller referere til noget på en bestemt side, kan du igen åbne sidelayout visningen ved at klikke på “Sidehoved/sidefod”-knappen.

Du kan også klikke på “Vis” i menulinjen øverst og skifte mellem “Normal” og “Sidelayout”-visningen her.

Trin 5: Tilføj samlede antal sider

Hvis du vil have, at det samlede antal sider også skal vises, kan du enten vælge indstillingen ved at klikke på knappen “Sidehoved” eller knappen “Sidefod” ved siden af knappen “Sidetal”:

Indsæt totale antal sider

Nu vil teksten “&[Side] af &[Sider]” blive indsat:

Du kan også skrive ordet &[Side] af &[Sider] manuelt

Du kan også manuelt skrive teksten ind i feltet, og det vil have den samme effekt.

Redigér sidetal

Som udgangspunkt vil sidetallene vises fra nummer 1 og opefter derfra.

Der kan dog være tilfælde, hvor man gerne vil ændre nummereringsrækkefølgen – f.eks. hvis du har flere regneark, du skal printe i det samme projekt.

Hvis du vil nummerere alle siderne i en hel projektmappe sekventielt, skal du først tilføje sidetal til hvert regneark som vist i afsnittet ovenfor ☝️

Herefter kan du bruge nedenstående fremgangsmåde til manuelt at ændre starttallet for hver sidenummerering.

Begynd med et andet tal end 1

Hvis du som i vores eksempel har to sider i det første ark, kan det andet ark begynde på side 3.

Klik på fanen “Sidelayout” i menulinjen øverst til venstre.

Vælg det lille udvidelsesikon i nederste højre hjørne under “Sideopsætning”:

Klik på "Sidelayout" for at indstille start sidetal

Nu vil du se en dialogboks, hvor du bl.a. kan indstille “Første sidetal”:

Indtast tallet, hvor du vil starte sidetallet

Skriv det tal – i vores tilfælde 3 – som du gerne vil have, at det pågældende regneark skal starte med at tælle sider fra, og klik derefter på “OK”.

Du har allerede indsat sidetal, så når du igen åbner visningen af sidehoved og sidefod, vil du se, at det første sidetal nu er 3:

Sidetallet er nu indstillet til at starte ved 3

Ændr siderækkefølge

Som standard nummereres siderne fra top til bund og derefter venstre mod højre.

Hvis du vil ændre rækkefølgen, kan det hurtigt gøres.

Klik først på det regneark, som du vil ændre rækkefølgen på siderne for.

Vælg igen fanen “Sidelayout” øverst i menulinjen og åbn dialogboksen med indstillinger ved at klikke på det lille udvidelsesikon:

Vælg fanen "Sidelayout" og derefter "Sideopsætning"

Vælg fanen “Ark” øverst, og herefter vil du kunne ændre rækkefølgen på siderne i Excel ved at vælge en ny rækkefølge:

Vælg fanen "ark" for at ændre rækkefølgen på

Dejlig nemt, ikke? 😍

Slet sidetal

Hvis du vil slette sidetal igen, gøres det nærmest endnu nemmere end at tilføje dem.

Igen skal vi have fat i dialogboksen med indstillinger for sideopsætning:

Vælg fanen "Sidelayout" og "Sideopsætning"

Vælg “Sidehoved/sidefod” øverst. Nu vil du kunne se en dropdown-menu, hvor du kan vælge en række standardiserede sidehoved- og sidefod-indstillinger.

Vælg “Ingen”, hvis du vil fjerne alle sidetal:

Du kan fjerne sidetal ved at vælge "Ingen" i dropdown-menuen i sidefod eller sidehoved

Wupti! Så er dine sidetal væk, lige så hurtigt som du havde tilføjet dem.

Afslutning

Sådan! 🤩 Du har nu lært, hvordan man indsætter sidetal i større regneark eller projektmapper i Excel.

Disse fifs og tricks er geniale at kende, hvis du ofte arbejder i større regneark, hvor det er nødvendigt at bevare overblikket over alle regneark og data.

Sidetal hjælper dig med at holde orden i rækkefølgen på dine udskrevne sider, og det hjælper også med at kunne referere til bestemte steder i dit regneark, når det er printet ud.

Alt i alt er det en lille, men smart ting at kende til, hvis du til daglig arbejder med større regneark i Excel 😎